Wat kan je zelf doen bij een burn-out?

Wat is een burn-out?

Toen ik in 2008 voor het eerst een burn-out kreeg, wist ik niet wat mij overkwam. Dit zou mij tochonthaasten bij burn-out nooit overkomen?! Voor mijn gevoel werkte ik niet te hard, deed ik daarnaast ook leuke dingen en was ik er de persoon niet naar die dit zou krijgen. De valkuil waar ik ingetrapt ben, was dat ik in die periode maar door bleef gaan. Ondanks dat er diverse emotionele gebeurtenissen om mij heen plaatsvonden, ging ik maar door. Ik nam geen tijd om deze gebeurtenissen te verwerken, zeg maar te laten verteren door mijn lijf. Mijn hoofd wilde maar door, maar mijn lijf begon te protesteren.
Een burn-out ontstaat doordat de verhouding draagkracht en de draaglast gedurende langere tijd scheef loopt. Wanneer langdurig veel van het lichaam (en de geest) wordt gevraagd, zonder dat er voldoende tijd is om te herstellen en te voeden met nieuwe energie, raken je lichaam en je geest langzaam maar zeker uitgeput. Zo kwam ik erachter dat hoofd en lichaam één zijn en ik voor het geheel diende te zorgen, wilde ik mij goed blijven voelen.

Reiki helpt bij een burn-out

Om er weer bovenop te komen ben ik een aantal stappen gaan zetten, die ik graag hieronder met jullie deel. De eerste stap die ik gezet heb, is dat ik een reikicursus ben gaan volgen. Hierover kan je meer lezen in een eerdere blog https://reiki4women.nl/blog/liefdevolle-aanraking-en-burn-out/ die ik geschreven heb. Reiki gaf me de rust om goede keuzes te maken. Nog steeds heeft Reiki een grote plek in mijn leven. Soms denk ik wel eens dat alleen dat me er weer bovenop heeft gebracht. Maar het was ook belangrijk dat ik een aantal andere stappen in mijn leefstijl ging zetten.

Zelfonderzoek bij burn-out  

Uit zelfonderzoek kwam naar voren hoe de burn-out heeft kunnen ontstaan en dat dit met enkele zelfonderzoek bij burn-out karaktereigenschappen te maken heeft, zoals perfectionistische neigingen; (overdreven) plichtsgetrouwheid, doorzettingsvermogen, bereidheid om te geven, ambitieus om te zorgen en loyaliteit. Door zelfonderzoek herkende ik deze in meer of mindere mate bij mijzelf. Door dit te erkennen ben ik meer in balans gekomen. Erg belangrijk was, dat ik ‘nee’ heb leren zeggen en dat ik meer mijn grenzen ben gaan voelen en gaan aangeven.

Beweging en voeding bij burn-out                                          

Daarnaast ben ik na een lange aanloop meer gaan bewegen en mijn aandacht meer op mijn lichaam gaan richten, terwijl ik daarvoor veel meer in mijn hoofd zat. Een burn-out ontstaat namelijk als je te lang meer energie hebt verbruikt dan dat je hebt opgebouwd. Daardoor ontregelen je zenuw- en hormoonstelsel en krijg je klachten.  Met (meer) lichaamsbeweging bouw je meer energie op en   stimuleer je ook de aanmaak van endorfine, dat hierbij vrijkomt in de hersenen. Dit is heel fijn, omdat dit hormoon positieve gevoelens stimuleert en de hormonale disbalans die is ontstaan, op een natuurlijke wijze kan herstellen. Endorfine verlicht ook angst en stress, wat ik in die tijd natuurlijk goed kon gebruiken. beweging en voeding bij burn-out
Ik ben meer rauwe noten, bananen en avocado gaan eten, omdat de magnesium die erin zit, een kalmerende werking heeft op spieren en bloedvaten. Magnesium wordt daardoor ook wel eens het anti-stressmineraal genoemd. Ik ben mij ook wat meer gaan verdiepen in voedingssupplementen en kwam al snel uit bij Omega-3, vitamine B en vitamine C. Omega-3 reguleert de productie van serotine in de hersenen en zorgt daarmee voor een positievere gemoedstoestand. Omega-3 vind je vooral in vette vis, zoals zalm en makreel. Door aanhoudende stress kan je een tekort krijgen aan vitamine B, waardoor ik naast het slikken van vitamine B ook meer bonen, eieren en broccoli ben gaan eten, waar al natuurlijke vitamine B in aanwezig is. Tot slot laat vitamine C de hoeveelheid cortisol in je bloed na een stressreactie sneller dalen. Hiervoor heb ik ook kiwi’s en rode paprika aan mijn voeding toegevoegd.  Cortisol wordt geproduceerd bij langdurige stress. Cortisol zorgt ervoor dat we ons lichaam minder voelen. Hierdoor kunnen we het enerzijds beter volhouden, maar anderzijds zit er ook een gevaar in dat we de grenzen van ons lichaam minder voelen. Door stress voelen we dus zelfs niet meer dat we gestrest zijn.

Wat kan jezelf doen bij burn-out?
We hoeven gelukkig niet lijdzaam toe te zien, we kunnen zelf heel veel oppakken op het moment dat je een vermoeden hebt richting burn-out te gaan.
Herken jij de signalen van stress? Wat doe jij dan? Wat zijn de stappen die jij neemt?

Pak je al veel op, maar kan je nog wel ondersteuning gebruiken? Kom dan eens langs voor een reikibehandeling, dat geeft je net dat steuntje in de rug dat je zo nodig hebt in deze periode.

Energieke groet,

Tineke

 

Heb je zelf tips of vragen? Laat ze me weten door hieronder te reageren.

 

Nog geen reacties.

Geef een reactie